# Begreber - Kamera og klipning
## Introduktion
Kamera og klipning har at gøre med, hvordan filmen er fotograferet. Dvs.
hvordan går man fra det, der er foran kameraet, til det, man ser på
filmen. Der er følgende analysepunkter, som I skal lære at arbejde med:
- Billedbeskæring
- Perspektiv
- Kamerabevægelser
- Længde på indstilling
- Zoom
- Filter
- CGI
- Klipning
> Tip! Hvis du er interesseret i filmanalyse, kan finde flere begreber
> og eksempler på [filmcentralens
> filmleksikon](https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/filmiske-virkemidler).
> Det er velskrevet, der er eksempler til alle begreber, og der er
> *masser* at gå i gang med. Men hvis du ikke er interesseret, behøver
> du ikke være bekymret: Der er nok begreber her på siden til at klare
> enhver filmanalyse på gymnasieniveau med.
## Billedbeskæring
Når man filmer, kan man ikke filme hele verden, men må vælge noget ud.
Dette kaldes *billedbeskæring*, og vi inddeler det i seks typer
beskæring: supertotal, total, halv-total, halv-nær, nær/close up,
ultranær. De kommer på billedform her.
Supertotal. Fra Malena (2002)Total. Fra Kagemusha (1980)Halvtotal. Fra T2 Trainspotting (2017)Halvnær. Fra Django Unchained (2012)Nær, også kaldet close-up. Fra Oldboy (2003)Supernær. Fra A Single Man (2009)
## Perspektiv
Afhængig af, hvor kameraet er placeret vertikalt i forhold til det, der
filmes, taler man om forskellige perspektiver. Vi arbejder med tre:
Fugleperspektiv, normalperspektiv og frøperspektiv. Det kan have mange
forskellige funktioner, men generelt siger man, at frøperspektiv får
ting til at se større ud, og fugleperspektiv mindre. Også f.eks.
magtmæssigt.
Frøperspektiv. Fra Touch of Evil (1958)Normaperspektiv. Fra Barbarella (1968)Fugleperspektiv. Fra Crimes of Passion (1984)
## Kamerabevægelser
Ud over de *still shots*, som vi har set på indtil videre, kan man også
bevæge kameraet mens man filmer. Bevæger man kameraet fra side til side,
kaldes det *panorering*. Bevæger man det derimod op og ned, kaldes det
*tilt*. Til sidst kan kameraet også følge en bil, en person eller
lignende. Dette kaldes *tracking*.
## Længde på indstilling
En indstilling er det, der kommer ud af at trykke op optageknappen, lade
kameraet rulle, og trykke stop. En sådan indstilling kan være længere og
kortere. Afhængig af længden, ser man forskellige effekter på publikum.
Indstillinger der er længere end normalt vil føles langtrukne, og kan
virke kedelige – eller sjove. Generelt siger man, at jo flere klip der
er pr. minut, jo mere actionfyldt føles klippet.
## Zoom
Man kan zoome ind og ud. Det er forskellige måder at styre fokus på. Bid
derfor mærke i, hvad zoomet fortæller dig om det, filmen vil have dig
til at se.
## Filter
Når man redigerer en film, kan man lægge et filter ind over sine klip.
Det kan f.eks. være et farvefilter. I filmen *300* er farvefiltret
sort/sepia, hvilket giver en særlig effekt. Hold derfor øje med evt.
filter.
Se videoforklaring med eksempler [her](https://youtu.be/UbYjgJuvsDg).
## CGI
CGI står for Computer Generated Imagery, dvs. computergenererede
billeder. I dag er det meget udbredt, men stadig dyrt. For det meste
behandles CGI under mise-en-scene. Men hvis der er noget særlig ved
CGI'en, kan man kommentere på det under kamera og klipning.
## Klipning
Klipning er den måde, en film sættes sammen på. Her taler vi om tre
slags klipning:
- Kontinuitetsklipning, som du kender fra hollywoodfilm. Her er
klipningen usynlig/kontinuerlig.
- Krydsklipning, hvor der klippes mellem forskellige scener, der oftest
har noget at gøre med hinanden.
- Montageklipning, hvor man klipper mellem flere klip, der ikke er del
af samme scene.
De fleste film bruger en blanding af alle tre, alt efter hvilken effekt
de vil have. Se en video om klipning, der går mere i detaljer – men som
også har gode eksempler på de tre slags klipning (find selv ud af
hvilke) ved at klikke på [dette link](https://youtu.be/OAH0MoAv2CI).