# Opgaveskrivningens 10 trin ## Før du begynder at skrive selve opgaven (maks 30 min) 1. Læs opgavebeskrivelsen og tilhørende tekst(er), samt feedback fra din sidste opgave 2. Identificér forudsætninger for besvarelse (viden og begreber), og læs evt. op herpå. Oplæsning tæller ikke med i elevtiden. 3. Analysér tekst(erne) nok til, at du ikke bliver overrasket undervejs. Her skal du have overblik over en kommende analyse 4. Skriv en disposition for din opgave i punktform. Sæt gerne det, du allerede tror at vide, ind under de enkelte punkter, så din disposition er så fuldstændig som muligt ## Selve skrivningen (ca. 4 1/2 time i eksamenslignende opgaver) 5. (halvdelen af de resterende elevtimer) Skriv et første udkast, hvor du kun bekymrer dig om indholdet, og om at skrive dig op mod det forlangte sideantal. Lad stil osv. stå til du læser teksten igennem. 6. (En fjerdedel af de resterende elevtimer) Læs teksten igennem for læservenlighed. Er de enkelte afsnit til at forstå? Er der metatekst, som skaber sammenhæng i hele opgaven? Mangler der nogle eksempler eller konkretiseringer, for at teksten bliver mere læselig? osv. 7. (En fjerdedel af de resterende elevtimer) Læs teksten igennem for stavefejl og andre korrektheds-fejl. Det gælder også korrekt citation osv. Her skal du komme en pernitten censor i forkøbet. ## Efterskrivning 8. Giv din opgave en karakter eller en udtalelse, som du tror den får. Skriv gerne en lille begrundelse på et par linjer 9. Læs feedbacken, når du får den, og sammenlign med din egen vurdering af opgaven 10. Skriv evt. nogle noter til, hvad du skal huske, næste gang du skriver opgave