# Depression og letsind Søren Kierkegaard: Enten-Eller, 1843 > Hvad er en Digter? Et ulykkeligt Menneske, der gjemmer dybe Qvaler i > sit Hjerte, men hvis Læber ere dannede saaledes, at idet Sukket og > Skriget strømme ud over dem, lyde de som en skjøn Musik. Det gaaer ham > som de Ulykkelige, der i Phalaris's Oxe langsomt pintes ved en sagte > Ild, deres Skrig kunde ikke naae hen til Tyrannens Øre for at forfærde > ham, for ham løde de som en sød Musik. Og Menneskene flokkes om > Digteren og sige til ham: syng snart igjen; det vil sige, gid nye > Lidelser maae martre Din Sjæl, og gid Læberne maae vedblive at være > dannede som forhen; thi Skriget vilde blot ængste os, men Musikken den > er liflig. Og Recensenterne træde til, de sige: det er rigtigt, > saaledes skal det være efter Æsthetikens Regler. Nu det forstaaer sig, > en Recensent ligner ogsaa en Digter paa et Haar, kun har han ikke > Qvalerne i Hjertet, ikke Musikken paa Læberne. See derfor vil jeg > hellere være Svinehyrde paa Amagerbro og være forstaaet af Svinene, > end være Digter og være misforstaaet af Menneskene.   Storm P > I virkeligheden er der ingen forskel på optimisme og pessimisme, de er > begge indbildninger.   Storm P: i et personligt brev > Livet forekommer saa svært - men det er os selv, der forekommer det!   Frederik Dessau: I al korthed, 2011 > Den form for tungsindighed, som vi kalder melankoli, er ikke en > sygdom, men en livsstemning eller et temperament – en følelse af at > have mistet noget, som man ikke ved, hvad er.   Fjodor Dostojevskij: Kældermennesket, 1864 > … kan et virkeligt erkendende menneske overhovedet have agtelse for > sig selv?   Jørgen Leth: Lykken i Ingenmandsland, 1967 > Krads på mikrofonen når du > føler > > du er lykkelig.   Einar Már Gudmundsson: Frankensteins kup, 1980-1981 > dans din idiot > dans > > slå hjernen fra dans > > hjertet er kun et organ   Tove Ditlevsen: Brev til Esther Nagel, 1956 > Tak for dit lange og opmuntrende brev; breve, der er tænkt som en > opmuntring fra modtageren, virker af en eller anden grund ikke efter > hensigten, det svarer nok til, når børn mærker en tydelig pædagogisk > hensigt med en beskæftigelse, der ellers ville være morsom nok. Når du > altså skriver for at opmuntre dig selv, opmuntrer du samtidig mig, og > idet jeg går ud fra, at det samme er tilfældet, når jeg kontakter dig, > synes jeg, vores korrespondance har en absolut mentahygiejnisk sund > funktion.   Nath Krause: Logan i Aokigahara, 2023 > Jeg tænker: Måske har alle mennesker det sådan her > men de er stærke nok til at ignorere det   Goethe, Johann Wolfgang von: *Samtaler med Goethe \[af Eckermann\]*, 1836 > Værdien af en kendsgerning i vores liv beror ikke på, om den er sand, > men om den har betydning.   Arendt, Hannah > …glæde er en grundlæggende intensiveret realitetsopmærksomhed, som > udspringer af en lidenskabelig åbenhed over for verden og en kærlighed > til den   Ludvig Holberg: *Moralske tanker*, 1744 > Menneskets liv er kort i henseende til årene, men langt i henseende > til de mange elendigheder som det er underkastet.   Ludvig Holberg: *Moralske tanker*, 1744 > (…) menneskets levned er ikke andet end en lidelse, skønt lidelse > differerer i måden. Alle veje er ujævne, snævre og knortede, og det > almindelig mål hvortil man igennem slige veje sigter, er døden. > Endelig, ligesom livet begyndes med gråd, så endes det óg med gråd.