# Håb og angst Den danske ordbog: Håb > … følelse af forventning og ønske om at noget bestemt vil ske… > optimisme, fortrøstning og tiltro med hensyn til fremtiden. \[Som 2. > betydning\] …person, ting eller andet som er genstand for andres > forventning om succes.   Anonym: Prayer of St. Francis, 1912 >Lord, make me an instrument of Your peace! >Where there is hatred let me sow love; >Where there is injury, pardon; >Where there is doubt, faith; >Where there is despair, hope; >Where there is darkness, light; >Where there is sadness, joy-- > >O divine Master, grant that I may not so much seek >To be consoled as to console; >To be understood as to understand; >To be loved as to love. >For it is in giving that we receive; >It is in pardoning that we are pardoned; >And it is in dying that we are born to eternal life.   Lord Byron: Letter to Thomas Moore, 1815 > What is hope? nothing but the paint on the face of Existence; the > least touch of truth rubs it off, and then we see what a > hollow-cheeked harlot we have got hold of.   Den store danske: Håb, 2020 > Er håb en dyd, der ligger til grund for menneskets handlingsliv, eller > er det en guddommelig gave? Gælder håbet noget dennesidigt, hinsidigt > eller en ideal fremtid som i utopien? Er håbet illusorisk eller > livsbærende?   Primo Levi: If This Is Man, 1947 > Sooner or later in life everyone discovers that perfect happiness is > unrealizable, but there are few who pause to consider the antithesis: > that perfect unhappiness is equally unattainable. The obstacles > preventing the realization of both these extreme states are of the > same nature: they derive from our human condition which is opposed to > everything infinite.   Søren Kierkegaard: Begrebet Angest, 1844 > … Angest er den psychologiske Tilstand, der gaaer forud for Synden, > kommer den saa nær som mulig, saa ængstende som mulig, uden dog at > forklare Synden…    Elsa Gress (1919-1988) > Angst har alle dage været vældig livsbekræftende, og de mest > livsduelige mennesker i dag er måske dem, der kaldes neurotiske   Thomas Moore (1779-1852) > Behovet for at være normal er den fremherskende angstlidelse i det > moderne liv   Hugh Prather (1938-2010) > Min angst kommer ikke af at tænke på fremtiden, men af ​​at ville > kontrollere den   David foster Wallace (1962-2008) > Det gjorde, hvad alle annoncer formodes at gøre: skabe en angst, der > kan afhjælpes ved køb   Edvard Munch: Dagbøger (1863-1944) > My fear of life is necessary to me, as is my illness. They are > indistinguishable from me, and their destruction would destroy my art.   Gustaf Munch-Petersen: Det nøgne menneske, 1932 >hvorfor vi lever --- >ja --- >det hænder, at vi er saa glade, at vi synger --- >maaske blir vi saa lykkelige, saa glade, >at vi engang stille gaar vores vej, >af angst for at vi ikke mer skal høre livets unge latter ---   Albert Camus > At håbe er – i modsætning til hvad man tror – det samme som at > resignere. Og at leve, det er ikke at resignere.   Tove Ditlevsen: De voksne, 1969 >Al angst kan føres tilbage >til noget der aldrig er hændt   Marie Bregendal: En dødsnat, 1912 > En ting kan jo sjælden blive ved at se ens ud i sindet ret længe ad > gangen, – selv ikke om det er noget, der har sat sig fast med nok så > sørgelig og stærk en magt.   Lev Tolstoy: *Krig og fred*, 1864-69 > Når en fare forestår, er der i menneskesindet altid to stemmer, der > taler lige højt; den ene taler fornuftigt om, at man må søge at danne > sig et skøn over farens karakter og over de midler, man har til at > undgå den; den anden siger endnu fornuftigere, at det er alt for trist > og pinefuldt at tænke på faren, når det alligevel ikke står i > menneskets magt at forudse alt og undgå tingenes lovmæssige gang, og > at det derfor er bedre at vende ryggen til alt det triste, så længe > det ikke er overhængende, og kun tænke på det, der er behageligt. Når > man er henvist til sig selv, lytter man oftest mere til den første > stemme, men er man i følge med andre, lytter man tværtimod mere til > den anden.   Ludvig Holberg: *Moralske tanker*, 1744 > "Jeg holder den (…) lyksalig der skikker sig i al ulykke. Ligesom jeg > agter dén (…) ulykkelig der lader sig anfægte af mindste anstød"   Lars Handesten: *Turbonætter*, 2005 > Det er først når illusionen om evigheden er til stede i nuet, at man > kan tage den med ro.