# Normal og unormal Georg Brandes > Det kræver mod at have talent   Frederik Dessau: I al korthed, 2011 > Man bliver betragtet som normal, når man kan administrer sine > naturlige medfødte følelser.   Fjodor Dostojevskij: Kældermennesket, 1864 > Imidlertid er jeg fast overbevist om, at mennesket aldrig vil give > afkald på den sande lidelse, det vil sige — på ødelæggelsen og kaos. > Lidelsen er jo — erkendelsens eneste årsag. Og omendskønt jeg i > begyndelsen sagde, at jeg anså erkendelsen for menneskets største > ulykke, véd jeg dog, at mennesket elsker den og ikke vil bytte den mod > noget tænkeligt velbefindende.   Peter Laugesen: Aftenblade, 2019 >Ingen diagnose >passer på det >der vandrer >i sindets landskab   Sternberg: Helbredende digte, 2021 >du er en kniv >der slibes af universet med smerte > >du spiser ikke af brødet >hvis skiverne er skåret skævt > >du holder fast i det der er korrekt > >høje standarder / professionel adfærd   Friedrich Nietzsche: *Den munter videnskab*, 1882 > Jovist lader der sig virkelig sige noget til fordel for undtagelsen, > *forudsat den aldrig ønsker at blive reglen.*   Tove Ditlevsen: *Ansigterne*, 1968 > Var det ikke en slags sygdom, at folk kunne gå rundt og holde fast på > deres eget jeg? Hele dette kaos af stemmer, ansigter og erindringer, > som de kun dråbevis turde lade slippe ud af sig og aldrig kunne være > sikre på at få igen.   Goethe, Johann Wolfgang von: *Samtaler med Goethe \[af Eckermann\]*, 1836 > (…) hvad er et geni andet end den produktive kraft, hvorved der opstår > arbejder, som tåler at ses af Gud og Naturen, og som netop derfor > indebærer konsekvenser og varighed\[?\]   Ludvig Holberg: *Moralske tanker*, 1744 > "Ak, hvor verden er underlig!" råber mange, skønt det er dem selv som > er underlige.   Friedrich Nietzsche: *Menneskeligt alt for menneskeligt*, 1878 > Hykleren, der altid spiller en og samme rolle, holder til sidst op med > at være hykler; for eksempel præster, der som unge bevidst eller > ubevidst plejer at være hyklere, ender med at blive naturlige og er så > virkelig netop præster uden nogen affektation; eller hvis faderen ikke > når så vidt, så arver måske sønnen, der udnytter faderens forspring, > hans vane. Når nogen meget længe og hårdnakket vil *synes* at være > noget, så bliver det til sidst svært for ham at *være* noget andet.