# Virkelighed og fiktion Jorge Louis Borges: Borges og jeg, 1989 > I drømme (skriver Coleridge) forestiller billederne de følelser, som > vi tror, de fremkalder; vi føler ikke rædsel, fordi en sfinsk er ved > at knuse os, vi drømmer omvendt en sfinsk for at forklare den rædsel, > vi føler.   Simone Weil > Vi er ikke tvunget til at tro på noget (…) Derfor kan vi kun opnå > kontakt med det som er, ved et tage imod det, ved at elske det. Derfor > er skønhed og virkelighed det samme. Derfor er gælden og oplevelsen af > virkelighed det samme.   Maurice Blanchot: "Litteraturen og retten til døden", 1949 > Lad os antage at litteratur begynder i det øjeblik, hvor litteraturen > stiller et spørgsmål. Dette spørgsmål må ikke forveksles med > skribentens tvivl eller skrupler. Hvis han giver sig til at udspørge > sig selv mens han skriver, så er det hans sag; hvis han er optaget af > det han skriver og uberørt af muligheden for at skrive det ned, selv > hvis han er helt tanketom, så er han i sin gode ret og kan være glad > og tilfreds. Men én ting står fast: når siden først er skrevet, er det > spørgsmål der hele tiden plagede skribenten mens han skrev, måske ham > selv uafvidende, nærværende på siden; og mens det afventer en læser > tilnærmelse – det være sig en dybsindig eller overfladisk læser – > hviler det samme spørgsmål nu i værkets midte, henvendt til sproget, > bag det mennesker der skriver og læser, gennem det sprog der er blevet > til litteratur.   Frederik Dessau: "Poesi" fra Brøndums encyklopædi, 1996 > ****Poesi****. Det mangetydiges nøjagtighed.   Goethe, Johann Wolfgang von: *Samtaler med Goethe \[af Eckermann\]*, 1836 > "Det er vidunderlige Kræfter i den menneskelige natur," svarede > Goethe, “og netop når vi mindst venter det, har den noget godt rede > til os. Jeg har i mit liv kendt tider, hvor jeg sov ind med tårer, men > i mine drømme kom de yndigste skabninger til mig, og jeg stod næste > morgen frisk og glad op.\[”\]