Genre - Opinion

Contents

Genre - Opinion#

Gennemgang#

Beskrivelse: Opinionsgenren er kendetegnet ved sit indhold: En person eller en gruppes tilkendegivelse af deres egen holdning, gerne gennem argumentation mod en anden holdning. I aviser kan det f.eks. være kronikker og debatindlæg, på de sociale medier en post, f.eks. tråde på X osv. Fælles for alle opinionstekster er, at man altid har at gøre med et vinklet syn på et eller andet. At identificere og vurdere denne vinkling i forhold til, om den passer til virkeligheden eller ej, er jeres fornemmeste opgave som analytikere.

Tradition: Opinionsgenrerne er en demokratisk ide, der skal sikre, at alle borgere kan få et ord indført. I avisernes æra kunne man sende artikler til avisens redaktion, og de valgte så trykke nogle af dem, som de mente var gode. I moderne tid er podcastinterviews, blogs, SoMe-profiler og andre netmedier blevet den mest udbredte form for opinionsgenre.

Undergenrer: Kronikken, debatindlægget, SoMe-indlægget, podcastinterviewet osv. er alle opinionsgenrer. Kronikken og debatindlægget i den fysiske avis eller netmediet er ofte af begrænset længde, idet avisen eller netmediet bestemmer hvor langt et sådan indlæg må være. På de sociale medier kan man være begrænset af platformen (f.eks. på X), men på f.eks. en blog er der ingen begrænsninger. Podcasts kan også, i forhold til f.eks. radio, være meget lange, fordi de ikke sendes live, men kan vælges af dem, som vil lytte til dem, hvor som helst.

Affordances: Vær først og fremmest opmærksom på, at alle opinionstekster har en vinkling, og at det er din opgave at identificere og vurdere denne vinkling. De skal bruge analyseredskaberne til at finde ud af, hvordan de gør det, og afhængig af mediet, vil der væres forskellige ting at kigge på. I alle tekst- og lyd-medier kan retorikken bruges, mens der for billedmedier må tages noget billed- og filmanalyse i brug. Hold også øje med farver, komposition af hjemmesider osv. Kontekst betyder også noget. Generelt er der alt for mange undergenrer til at man kan sige specifikt hvad man skal være opmærksom på. Men hold ører og øjne åbne, og led efter vinklingens hvad, hvordan og hvorfor.

Eksempler på opinionsmedier: Kronikker og debatindlæg i papiraviser og på redaktionelt styrede netmedier, interviews i radio og TV, interviews i podcasts, indlæg på sociale medier (obs på kommentarspor), blogindlæg osv.